Prírodný zdroj vitamínov, ktorý vás nabije energiou a posilní váš imunitný systém


Doprajte svojmu telu dostatok vitamínov.

Zdroj: shutterstock.com

Šípky sú výborným, prírodným zdrojom vitamínu C, ale aj vitamínu A, B1, B2, P a vitamínu K. Predovšetkým v chladnom období nám šípky pomáhajú zbavovať sa únavy, podporujú náš imunitný systém. Plody vieme použiť na čaj, vieme ich spracovať na výborný džem, sirup, likér ale aj na víno. Šípky sú tiež prírodným zdrojom energie, slúžia ako prevencia proti rakovine. 

Dozreté šípky nájdeme v týchto dňoch v prírode. Niektorí ľudia odporúčajú so zberom počkať, až kým neprídu prvé mrazy. Iný zase tvrdia, že najlepší čas na zber šípok je práve teraz. Kedy sa vyberiete na zber šípok necháme na vás.

Ako spracovať šípky, aby si zachovali všetky liečivé látky?

Október, november je vhodný na zber šípok. Dôležité je zberať šípky, ktoré sú zrelé. Dozretá šípka má oranžovú až tmavočervenú farbu. Najlepší čas na zber je počas slnečného dňa, kedy šípky obsahujú optimálny obsah vitamínov.

Ako šípky sušiť?

Najideálnejšie je šípky sušiť na voľnom vzduchu a následne ich dosušiť v rúre na pečenie, alebo v sušičke. Umyté a vysušené šípky, zbavené stopiek a okvetia si rozložíme na plech tak, aby sa priveľmi nedotýkali a následne plech položíme na suché miesto najlepšie niekam do prievanu. Treba si dávať pozor na to, aby nám šípky v tomto procese nesplesniveli. Šípky dosušíme vo vyhriatej rúre pri 35 až 55 stupňoch Celzia. Šípky nám pri sušení v rúre nesmú zhnednúť, treba ich sledovať a pretáčať. Pre rýchlejšie sušenie a intenzívnejšiu chuť odporúčame šípky rozrezať na polovicu. Ako zistíte či sú šípky dostatočne vysušené? Jednoducho. Správne vysušená šípka by mala byť krehká a mala by sa dať ľahko rozdrviť.

Skladovanie

Vysušené šípky je najlepšie skladovať na tmavom mieste v sklenenej, uzatvárateľnej nádobe. Šípky by sa mali spotrebovať do roka, pretože čím sú staršie, tým menej vitamínov v sebe obsahujú.