Štvrtok, 23. máj 2019 - Meniny má Želmíra
LIVEHity overené časom
Karel Gott - Zustanu Svuj
Playlist hraných skladieb

Štikútka môže byť varovaním


Niekedy nás vie poriadne potrápiť. Jej signály netreba ignorovať.

Zdroj: shutterstock.com

Štikútka alebo čkanie je stav, ktorý stretne človeka aj viackrát za život a je úplne bežný u niektorých ľudí dosť často. Nie je práve najpríjemnejšia a chceme sa jej čím skôr zbaviť. Najviac nás vie vytrápiť, keď vieme, že budeme mať dlhý monológ a ona nás nechce pustiť k slovu. Tento nepríjemný a zvukovo-atypický jav je spôsobený záchvatmi kŕčovitých sťahov bránice, ktoré sú vyvolané buď reflexívnym nervovým dráždením bránice, prípadne ide o priame dráždenie dýchacieho centra v mozgu rôznymi podnetmi. 

Príčina štikútania

Najčastejšie sú to:

  • nevhodne zvolené tempo v jedení
  • prehĺtanie veľkých kusov jedla
  • pitie studenej vody
  • nesprávna technika rozprávania a dýchania

Hrozby z pretrvávajúceho štikútania

Štikútanie trvá zväčša niekoľko minút. Ak sme z neho už veľmi vysilený používame rôzne triky, ktoré ho pomáhajú spomaliť a úplne obmedziť. Ak trvá dlhšie, postihnutého nielenže vyčerpáva, ale môže signalizovať zvýšenú črevnú plynatosť alebo dokonca rôzne závažné ochorenia, ako napríklad mozgové nádory a zápaly, cievne mozgové príhody, infarkt myokardu, zápal pečene alebo žlčníka či žalúdočný vred. Čkanie trápi aj 30 percent pacientov, ktorí sa podrobujú chemoterapii. Niekedy je čkanie prejavom aj endokrinnej alebo metabolickej poruchy či infekcie nervovej sústavy.

Nemali by sme tento jav brať na ľahkú váhu, v prípade, že pretrváva dlhšiu dobu a mali by sme navštíviť lekára.

Pomoc pri štikútke

Asi všetci z nás pri tomto otravnom jave siahajú po pohári vody, alebo zadržiavajú dych. Existuje mnoho trikov a rád, ktoré nám majú pomôcť prekonať štikútku.

  • Kocku cukru si pomaly rozpúšťajte na jazyku.
  • Kvapnite si na jazyk citrónovú šťavu
  • Prehĺtajte naprázdno, opakujte niekoľkokrát
  • Drepy– urobte aspoň 10 drepov čo najrýchlejšie za sebou
  • Ruky hore– zdvihnite ruky vysoko nad hlavu a poprechádzajte sa.
  • Náhle zľaknutie sa





Cookies

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb a zobrazovať relevantnú reklamu. Zobraziť viac informácií. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači.