Najčastejšie zlozvyky pri stravovaní


V odborných prieskumoch až polovica Slovákov priznáva nezdravé stravovanie. Kde robíme najväčšiu chybu?

Zdroj: shutterstock.com

Rôzne zlé stravovacie návyky priamo ovplyvňujú vznik mnohých srdcovo-cievnych ochorení, nádorových ochorení, ochorenia imunity, obezity a metabolických chorôb. V súčasnosti na Zemi trpí zlou výživou asi 60 – 75 % obyvateľstva v dôsledku ekonomického nedostatku. U nás je to väčšinou z malej ochoty zmeniť stravovacie zvyklosti, ktoré nás, žiaľ, radia na chvost Európy.

Stres, pracovná vyťaženosť a nedostatok času sú negatíva, ktoré ovplyvňujú naše stravovacie návyky. Mnoho ľudí siaha práve kvôli nedostatku času na fastfoody, ktoré nás síce nasýtia na dlhšiu dobu, ale sú ťažké, mastné a nutrične chudobné. Ak chceme, aby naše telo bolo zdravé, mali by sme jesť pokrmy častejšie a v menších porciách. Najlepšie, také z ktorých ostaneme nasýtení, ale nebudú ťažké na trávenie.

Ukážeme Vám, ktoré sú najčastejšie zlozvyky pri stravovaní.

  1. Neraňajkovanie - Ak po postení (spánku) prebieha ďalšie postenie prvotnou reakciou je spomalenie metabolizmu, čo má za následok zníženie celkového výkonu a následnú podporu ukladania tukov ako najhodnotnejšej energetickej zásoby.
  2. Prijímanie tekutín iba pri pocite smädu - Pocit smädenia už je prvým prejavom nedostatku tekutín, dehydratácie. Vždy treba mať pri sebe pohár alebo fľašu čaju alebo vody a postupne popíjať. Budete tak mať pod kontrolou aj svoju hmotnosť.
  3. Všetko, čo je na tanieri, treba zjesť – Netreba sa zbytočne prejedať, len kvôli tomu, že Vám je ľúto nechať zvyšné jedlo na tanieri. Prejedaním si rozťahujete žalúdok a zaťažujete tým aj trávenie. Zjedzte koľko naozaj vládzete.
  4. Hladovanie medzi jedlami je prospešné – Tento výrok je absolútny mýtus. Hladovaním si len ničíte metabolizmus a Vaše telo si ukladá tukové zásoby. Medzi hlavnými jedlami by mali byť menšie pokrmy. (desiata, olovrant)
  5. Na rýchlosti jedenia nezáleží – Práve naopak, pomalšie jedenie a prežúvanie je veľmi dôležité. Rýchlosť jedenia priamo súvisí s výskytom obezity. Tempo prijímania stravy treba mať pod kontrolou.
  6. Rozdielne stravovanie počas týždňa a cez víkend - Ak si cez víkend doprajete viac stravy, nevyhnutne treba pridať vo fyzickej aktivite, zaradiť dlhšie prechádzky, pravidelný šport ako kompenzáciu zvýšeného príjmu energie.