Vianoce nemusia byť obdobím zlej životosprávy


To ale neznamená, že sa musíme vzdať tradičných vianočných pokrmov.

Zdroj: shutterstock.com

Tradičným vianočným jedlom sú ryby. Ryby sú pre náš organizmus veľmi prospešné. Pre Rádio Vlna to potvrdila aj Jozefína Kaššová z Úradu verejného zdravotníctva:

„Mäso rýb je z výživového hľadiska nízkoenergetické. Hlavnými zložkami sú voda, ktorá tvorí 50 až 83%. Ďalej bielkoviny, tvoria 15 až 20% a tuky s podielom 1 až 35%. Bielkoviny rýb sú biologicky plnohodnotné, čiže obsahujú všetky esenciálne aminokyseliny dôležité pre organizmus.“

Ryby okrem iného poskytujú aj ďalšie nevyhnutné živiny.

„Omega-3 polynenasýtené mastné kyseliny s dlhým reťazcom EPA a DHA, ďalej vitamíny A, B1, B2, B6, B12, C,D,E, kyselinu listovú a ďalšie, ale aj minerálne látky ako fosfor, železo, draslík a jód.“

Ryby sú vhodné pre všetky vekové kategórie. Rybie mäso je ľahko stráviteľné a tuk z neho pomáha ochraňovať cievy pred ukladaním tukov, čiže pred aterosklerózou.

Koľko rýb sa na Slovensku spotrebuje? 

Spotreba rýb na Slovensku zvyšuje. V roku 2017 a 2018 pripadlo na osobu a rok 5 a pol kilogramu. Medzi krajinami Európskej únie sme stále na chvoste. Odporúčaná dávka konzumácie rybieho mäsa je 17 kg ročne na obyvateľa.

Okrem rýb však patrí k tradičným vianočným pochúťkam aj med, cesnak, jablká a kyslá kapusta.

Tieto potraviny patria medzi zdravé formy vianočných jedál. Ak chceme nášmu zdraviu pomôcť, myslieť by sme mali aj na to, že pri varení a konečnej úprave jedál by sme mali menej soliť.

„Odporúčané denné množstvo je najviac 5 g soli v strave. Soľ môžete hradiť bylinkami, sušenou zeleninou alebo koreninami. Do koláčov používajte menej tuku a cukru. Pri príprave omáčok, koláčov a iných múčnych jedál uprednostníte namiesto bielej radšej celozrnnú alebo grahamovú múku.“

Netreba zabúdať ani na pohyb. Pohyb pomáha telu aj psychike.

 

ZDROJ: Rádio Vlna