Európske firmy čelia extrémnemu zdražovaniu prepravy tovaru z Ázie


Aktuálne problém s prudko rastúcimi cenami prepravy tovaru pociťujú aj firmy na Slovensku či v susednom Česku.

Zdroj: shutterstock.com

Jedna cesta nákladného kontajnera do Ázie a späť počas leta stála oveľa viac ako cena na začiatku tohto roka. Dramatický rast nákladov na prepravu je odrazom globálneho kolapsu nákladnej dopravy. Tá čelí veľkému dopytu spotrebiteľov a tiež obmedzeniam v súvislosti s pandémiou.

Ako uviedol server E15.cz, napätie v globálnej preprave vyvrcholilo na konci prázdnin, keď ceny vzrástli na najvyššie úrovne od roku 2010. Navyše, rastú ďalej, a to doslova z hodiny na hodinu.

Ceny námornej dopravy sa prudko zvýšili, v niektorých prípadoch až desaťnásobne. Podnikatelia potvrdzujú, že záujem o tovar z Ázie je v súčasnosti extrémny, no voľných kapacít je málo. Zatiaľ čo v predchádzajúcich rokoch vyšiel kontajner na pár tisíc dolárov, teraz platia podnikatelia niekedy aj viac ako 20-tisíc dolárov za kontajner.

Práve námorná cesta bola pritom historicky najlacnejšou možnosťou na prepravu tovaru naprieč kontinentami.

Podnikatelia sa zhodujú, že situácia, aká je momentálne, nemá obdoby. Obávajú sa, že sa situácia tak rýchlo nezmení a vysoké ceny za prepravu tovaru budú aj naďalej. Ako problém uviedli aj rýchlosť, s akou náklady vzrástli.

Pri námornej doprave sa podnikatelia dostali do situácie, keď ceny letia nahor a cenové ponuky, ktoré od lodiarskych firiem dostávajú, sú platné nie niekoľko dní, ale iba hodín.

Pre portál viacerí českí podnikatelia potvrdili, že zdražovanie tovarov v dôsledku vysokých nákladov na prepravu môže prísť neskôr a zákazníci to môžu výraznejšie pocítiť na budúci rok, na jar.

Zdroj: TASR