Množstvo vody na ceste môže vodičom spôsobiť problémy. Hrozí aquaplaning.


Slovensko potrápili v uplynulých dňoch silné dažde, po ktorých bolo na ceste veľa vody. A práve to môže spôsobiť nejednému skúsenému vodičovi problémy.

Zdroj: shutterstock.com

Množstvo vody na ceste nazývajú odborníci aj ako aquaplanning, ktorý nastáva náhle a bez predošlého varovania.

Vodičovi hrozí vtedy, ak po prívalovom daždi vbehne v plnej rýchlosti napríklad do vyjazdených koľají zaplavených vodou. Vozidlo sa vtedy stáva neovládateľné.

Pre Rádio Vlna opísal túto situáciu dopravný konzultant Maroš Palesch:

"Aquaplanning je stav, kedy vozidlo stráca adhéziu, teda priľnavosť pneumatiky s vozovkou. Pri aquaplanningu sa medzi pneumatikou a vozovkou doslova nachádza voda alebo dažďová zmes a vodič stráca kontrolu nad vozidlom."

Ako sa mu vyhnúť?

Najlepšie sa mu vodič môže vyhnúť tak, že vodič ide mimo vyjazdených koľají, v ktorých stojí voda. Ideálne je prejsť jednou stranou vozidla po nezaliatej časti vozovky.

Ak sa však aquaplanningu vodič nevyhne, je potrebné ubrať plyn, prípadne stlačiť spojku. Prudkému brzdeniu či manévrom sa podľa možností treba vyhnúť.  Ak však vodič ,,vyletí" na vodu, vtedy je už podľa odborníka zle. Maroš Palesch upozornil, že rozmýšľať a predvídať treba omnoho skôr.

"Keď prší, treba spomaliť a jazdiť tak, aby mal vodič vozidlo pod kontrolou, pretože čím sú pneumatiky zjazdenejšie, dezén je nižší a auto môže rýchlejšie stratiť kontakt s vozovkou. Keď vodič zbadá pred sebou kaluž, treba spomaliť a nevletieť do nej. Vodič totiž nedokáže predvídať či je pod vodou asfalt, diera alebo tam niečo neleží." 

Zásady správania vodičov počas nepriaznivého počasia

Prudký dážď zhoršuje stav vozovky a minimalizuje aj viditeľnosť. V prvom rade je potrebné prispôsobiť rýchlosť stavu vozovky a prepnúť svetlá z denného svietenia na stretávacie svetlá, aby bol vodič videný.

Krúpy v prípade jazdy v plnej rýchlosti dokážu tiež poškodiť čelné sklo vozidla. Zníženie rýchlosti je preto nevyhnutné. Okrem toho, ak je intenzita krupobitia vysoká, na ceste môžu zostať aj nánosy ľadových kúskov, čo pri väčšej rýchlosti môže v prípade letných pneumatík spôsobiť šmyk. V prípade veľmi silného vetra platí maximálne znížiť rýchlosť a čo najskôr bezpečne zastaviť vozidlo

Zdroj: Rádio Vlna