Kamionisti sa ocitli v pasci, pre testovanie hrozia problémy so zásobovaním


Od nedele (14. 2.) aj profesionálni vodiči, ktorí boli v posledných 10 dňoch na Slovensku, v Česku alebo Tirolsku a budú vstupovať do Nemecka alebo len cez túto krajinu tranzitujú, potrebujú byť v Nemecku registrovaní a mať pri sebe negatívny test na ochorenie COVID-19 nie starší ako 48 hodín. Toto opatrenie v praxi vytvára prakticky neriešiteľné situácie. Upozornilo na to Združenie cestných dopravcov v SR Česmad Slovakia.

Zdroj: shutterstock.com

Česmad zdôraznil, že nespochybňuje protiepidemiologické opatrenia jednotlivých štátov, testovanie vodičov medzinárodnej dopravy však považuje za ťažko vykonávateľné. Združenie poukázalo na to, že o tomto zásadnom kroku sa v Berlíne rozhodlo iba 12. februára. To podľa Česmadu vytvára prakticky neriešiteľné situácie pre slovenských aj iných dopravcov, ktorých vozidlá s vodičmi sú rozptýlené po celej Európe a doteraz negatívny test pri sebe mať nemuseli.

"Združenie Česmad Slovakia za zrušenie tejto povinnosti alebo odloženie vysokého sankcionovania na prvé dni pre nevykonateľnosť povinnosti v mnohých prípadoch bojovalo okamžite od začiatku oznámenia," skonštatoval prvý viceprezident Česmadu Pavol Piešťanský. Oslovilo všetkých relevantných partnerov v SR, ako ministerstvo dopravy, ministerstvo zahraničných vecí či ministerstvo hospodárstva v snahe o odvrátenie kolapsu dopravy s následným dosahom na slovenskú ekonomiku.

Slovensko podľa Piešťanského na základe podnetu dopravcov použilo všetky dostupné diplomatické kroky voči Berlínu i Bruselu a stále sa uskutočňujú vyjednávania. Združenie apelovalo na dopravné firmy, aby od 14. februára do Nemecka alebo cez Nemecko nevykonávali prepravy bez negatívneho testu na ochorenie COVID-19 vzhľadom na hroziace vysoké sankcie až do 15.000 eur.

"Už teraz vieme, že ide vo všeobecnosti o veľmi ťažko splniteľné opatrenie zo strany Nemecka, keďže európske krajiny nie sú pripravené na testovanie profesionálnych vodičov, ktorí sú na cestách so svojimi kamiónmi a majú problém ísť napríklad do centier miest," podotkol Piešťanský.

Republiková únia zamestnávateľov (RÚZ) dôrazne protestuje proti zavedeniu povinných testov pre vodičov nákladnej dopravy pri vstupe do Nemecka. Takéto obmedzenie kľúčovej dopravnej tepny môže viesť k zrúteniu vnútorného trhu, narušeniu dodávateľských reťazcov a ohrozeniu zásobovania obyvateľstva. Firmy apelovali na vládu SR, aby využila všetky dostupné prostriedky na zvrátenie tejto situácie.

RÚZ hovorí o priamom ohrození zásobovania slovenského priemyslu.

"Ak by sa vodiči objednávali napríklad v Českej republike s predstihom, nevedia sa naň dostaviť, nakoľko testovanie sa spravidla koná v centrách miest, kam nie je povolený vjazd nákladných vozidiel, vodič nesmie opustiť vozidlo (podmienky poistiek prepravovaného tovaru)," poznamenala RÚZ.

Obmedzenie zo strany Nemecka preto považuje za kontroverzné i z právneho hľadiska. Oznámenie Európskej komisie o uplatňovaní zelených jazdných pruhov (Green Lanes) totiž, ako tvrdí, garantuje nepretržité fungovanie dodávateľských reťazcov v jednotnom systéme trhu a plynulú dopravu. RÚZ podotýka, že v prípade veľkých zdržaní na hraniciach môže dôjsť k zrúteniu vnútorného trhu, narušeniu dodávateľských reťazcov vrátane zásobovania obyvateľstva.

Zamestnávatelia združení v RÚZ na základe vyššie uvedeného požiadali vládu Spolkovej republiky Nemecko o okamžité zrušenie povinnosti testovania vodičov a členov posádok vozidiel cestnej dopravy a apelujú na dodržanie európskych pravidiel Green Lanes. RÚZ zároveň apeluje na vládu SR, aby sa všetkými dostupnými diplomatickými prostriedkami zasadila za zrušenie uvedeného opatrenia zo strany Nemecka.

Slovensko nesúhlasí, aby sa museli slovenskí vodiči nákladnej dopravy preukazovať testom na ochorenie COVID-19 pri vstupe do Nemecka.

Minister zahraničných vecí a európskych záležitostí (MZVEZ) SR Ivan Korčok intervenoval proti tomuto rozhodnutiu nemeckej vlády a kontaktoval svojho nemeckého partnera - ministra zahraničných vecí Heika Maasa. Požiadavky Slovenskej republiky boli v sobotu (13. 2.) v Berlíne nemeckej strane oficiálne komunikované aj diplomatickou nótou. Slovensko požiadalo o upustenie od požiadavky na preukázanie sa 48-hodinovým testom pre vodičov nákladnej dopravy pri vstupe do Nemecka. TASR o tom informoval tlačový odbor MZVEZ SR.

"Žiadame o upustenie od požiadavky na preukázanie sa 48-hodinovým testom pre vodičov nákladnej dopravy pri vstupe do Nemecka. Toto opatrenie bude spôsobovať obrovský problém, pre našich vodičov je prakticky ťažko realizovateľné a je veľmi pravdepodobné, že spustí reťazovú reakciu aj u ostatných krajín," uviedol Korčok.

V koordinácii s ministrom dopravy SR Andrejom Doležalom sa minister Korčok obrátil aj na eurokomisára Maroša Šefčoviča so žiadosťou o tlmočenie žiadosti Slovenska Európskej komisii, aby urýchlene vyhodnotila, či nemecké požiadavky na predkladanie testov pri nákladnej doprave sú v súlade so zavedením a fungovaním tzv. zelených pásov. Tie sú základným predpokladom na zabezpečenie nepretržitých dodávok vo vnútornom trhu Európskej únie.

"Naše ekonomiky sú úzko prepojené, v súčasnosti sme výrazne postihnutí dôsledkami koronavírusu, a preto vyzývam, aby sme sa v Európskej únii vyhli krokom, ktoré budú viesť k recipročným opatreniam a ďalšiemu narušeniu vnútorného trhu," skonštatoval šéf slovenskej diplomacie.

Nemecké nariadenie pre nákladnú dopravu, ktoré sa týka testovania na nový koronavírus, je nevykonateľné. Tvrdí to minister dopravy Andrej Doležal. Ten v utorok na sociálnej sieti uviedol, že to rieši diplomatickou cestou. Navrhuje zrušiť opatrenie alebo zmierniť podmienky. Nevylúčil pritom zavedenie recipročného opatrenia.

"Nemecké nariadenie, ktoré našim vodičom prikazuje cestovať s testom nie starším ako 48 hodín, riešime diplomatickou cestou. Zatiaľ sme nepristúpili k recipročným opatreniam, aké zaviedla nemecká strana. Netvrdím však, že sa to v najbližších dňoch nemôže zmeniť," skonštatoval Doležal.

Jednou z možností podľa neho je zriadenie mobilných odberových miest pre vodičov nákladnej dopravy v blízkosti hraníc. Myslí si však, že nemecké nariadenie je prakticky nevykonateľné.

"Napríklad vodič cestujúci do Nemecka alebo aj ďalej sa možno aj dostane na miesto vykládky, ale cestou nazad mu vyprší 48-hodinová platnosť testu a vrátiť sa už nemôže. Vodič nemôže len tak opustiť kabínu a ísť sa otestovať niekam do mesta," podotkol minister s tým, že na to listom upozornil aj Európsku komisiu (EK).

Doležal preto navrhuje opatrenie buď zrušiť, alebo aspoň zmierniť podmienky tak, aby boli v praxi vykonateľné a neohrozili priemysel Slovenska ani iných európskych krajín.

Zdroj: TASR