Náš organizmus by sme mali pripraviť na zmenu a prechod do zimného obdobia


Zo soboty na nedeľu sa mení letný čas na zimný.

Zdroj: shutterstock.com

O tretej hodine v noci sa ručičky hodín vrátia o hodinu späť. To môže u niektorých ľudí spôsobiť väčšie ťažkosti. Pociťujú ich predovšetkým tí, ktorí vstávajú skoro a tiež tí, ktorí spávajú menej ako sedem hodín.

Z výsledkov medicínskych výskumov vyplýva, že vnútorné hodiny organizmu nedokážu okamžite, zo dňa na deň reagovať na zmenu času. Pre Rádio Vlna to potvrdila aj Jozefína Kaššová z Úradu verejného zdravotníctva.

„Adaptácia je veľmi individuálna aj s ohľadom na vek a zdravotný stav. Ťažkosti môžu mať napr. malé deti, ktorým sa naruší denný a spánkový režim, ale aj ľudia s psychickými a chronickými ochoreniami, napr. srdcovocievnymi, endokrinnými, neurologickými či s poruchami imunity,“.

Posun času na jeseň sa vníma ako získanie hodiny k dobru, pretože sa dá ráno dlhšie spať. Večer zasa príde skôr únava.Hoci večer môžeme ísť do postele o hodinu neskôr, v prvých dňoch alebo týždňoch sa zobúdzame podľa nastavenia organizmu na letný čas a o hodinu spánku sa ukrátime.

Čo to môže u človeka vyvolať?

„Čo môže vyvolať únavu, nervozitu, bolesti hlavy, malátnosť, poruchy koncentrácie a môže to prispieť k nárastu sezónnych depresií. Pomocou, v prvých dňoch posunu času, môže byť malá zmena spánkového rytmu. Chodievajte spať o štvrťhodinu neskôr alebo si doprajte polhodinu spánku navyše počas voľných dní,“.

Na jeseň a v zime je náš organizmus vo vyššej miere ohrozený rôznymi infekčnými ochoreniami.

„Myslite na ochranu pred nimi. Napriek tomu, že dni sú kratšie sa neprestaňte hýbať, venujte aspoň polhodinu denne pohybu. Môže to byť aj rýchla chôdza alebo jednoduché cviky na precvičenie celého tela, ktoré môžete robiť počas prestávok v práci. Nezabúdajte ani na pitný režim. Najzdravšia je čistá voda. Vhodné sú aj nesladené šťavy alebo čaje,“.

 

ZDROJ: Rádio Vlna