Internetoví zlodeji používajú moderné techniky. Pozreli sme sa im na prsty


Pozor na „rybolov“ hesiel. Inštitút alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie vyzýva spotrebiteľov k väčšej obozretnosti.

Zdroj: shutterstock.com

Inštitút v poslednom období registruje viac prípadov, ktoré sa týkajú podozrivej e-mailovej komunikácie. Ide o phishing.

Sylvia Ďatelinková z Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie vysvetľuje, čo to je:  

„Phishing je druh internetového podvodu, prostredníctvom ktorého sa neznámy útočník snaží od užívateľa internetového bankovníctva podvodným spôsobom vylákať najčastejšie prístupové údaje k internetbankingu ako meno, priezvisko, dátum narodenia, heslo a pod. a citlivé údaje o platobných kartách a inak zneužiteľné informácie s cieľom ich zneužitia za účelom obohatenia sa.“ 

 

Podvodný e-mail navonok predstiera, že ho posiela banka. Je pritom typický svojou urgentnosťou. Zvyčajne obsahuje neznáme a nezvyčajné meno a adresu odosielateľa. Sprevádzajú ho gramatické či štylistické chyby.Zároveň vyzýva používateľa, aby klikol na určený odkaz či otvoril prílohu daného e-mailu. 

 

Čo ak na to klikneme?

Užívateľa to presmeruje na podvodnú webovú stránku, ktorá tým, ako vyzerá, nápadne pripomína oficiálnu webovú stránku banky

Následne od používateľa pod rôznymi zámienkami žiada prístupové údaje do internetového bankovníctva. Alebo chce citlivé údaje k platobným kartám.

Následne ich zneužije. Najčastejšie tak, že používateľovi ukradne peniaze z bankového účtu.

 

Čo treba robiť?

„V takomto prípade je nevyhnutné, aby poškodený bezodkladne kontaktoval svoju banku so žiadosťou o zablokovanie platobnej karty či zmeny prístupových práv a taktiež, aby sa obrátil na orgány činné v trestnom konaní za účelom podania trestného oznámenia na neznámeho páchateľa.“

 

Takéto útoky sa nedajú predvídať. Banka nedokáže klientov na takéto podvody vopred upozorniť.

„Platí základné pravidlo, že banka nikdy neoveruje svojich klientov cez email, ani im neposiela emailové správy vyžadujúce prihlásenie cez link či nabádajúce k otvoreniu prílohy. Preto na podvodný email neodpovedajte, neklikajte na odkaz v ňom uvedený a prílohy v ňom uvedené neotvárajte. To sa rovnako týka telefonickej komunikácie.“

 

Zanedbanie týchto povinností vám totiž môže spôsobiť finančnú škodu.



Zdroj: Rádio Vlna