Nielen pri nakupovaní vianočných darčekov sa stáva, že niekedy chceme z rôznych dôvodov tovar vrátiť. Spravodajský tím Rádia Vlna zisťoval, aké pri tom platia podmienky a oslovil Slovenskú obchodnú inšpekciu.
Tlačová hovorkyňa Ústredného inšpektorátu obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová uviedla, kedy môžeme vrátiť tovar bez udania dôvodu:
"Bez udania dôvodu iba tovar, ktorý bol zakúpený na diaľku. To znamená podomovým predajom, zásielkovým predajom a elektronicky, čiže cez e-shopy. Vtedy je možnosť vrátiť tovar do 15 dní."
Krkošová dodala, aké lehoty sa musia splniť:
"Pri tovare, ktorý sa kupuje na diaľku môžu spotrebitelia od kúpy do 15 dní bezdôvodne vrátiť predávajúcemu a tento predávajúci je zase povinný do 15 dní vrátiť peniaze."
Vrátenie tovaru v kamenných obchodoch už nie je také jednoduché:
"Zaplatením za tovar z kamennej predajne, kde si spotrebiteľ tovar prezrie a vyskúša, tak tam nie je možnosť vrátenia. Na to neexistuje žiadny paragraf. To je už potom len vecou dohody medzi predávajúcim a kupujúcim, či mu to vezme späť alebo nie."
Kedy môžu ponúknuť obchody nový kus a kedy nám musia vrátiť peniaze?
V tomto prípade treba rozlišovať medzi vrátením tovaru bez udania dôvodu a reklamáciou:
"Reklamácia znamená, že sa na výrobku vyskytne chyba v záručnej dobe. Pokiaľ sa vyskytuje taká chyba, že nie je možnosť ju opraviť, v takom prípade je predávajúci povinný prijať reklamáciu, vybaviť ju ihneď, v zložitých prípadoch musí do 3 dní oznámiť spotrebiteľovi ako to vybaví a vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní."