Vyhradené hodiny pre seniorov v obchodoch zatiaľ stále platia


Minister práce Milan Krajniak otvoril otázku, či sú ešte potrebné vyhradené hodiny pre dôchodcov. Uviedol to po štvrtkovom rokovaní vlády.

Zdroj: shutterstock.com

Počíta s tým, že sa k tejto otázke opäť vrátia o dva týždne a situáciu nanovo vyhodnotia. Nateraz sa tak v tomto smere nič nemení: Krajniak zároveň dodal:

"Ukázalo sa, že vzhľadom na informácie, ktoré máme z e-kasy, aké sú obraty v hodinách vyčlenených pre dôchodcov, je tam síce pokles oproti bežným, kedy neboli zavedené alebo ten objem toho, čo ľudia nakupujú je tak veľký, že je zjavné, že podstatná časť dôchodcov to využíva."

Vyhradené nákupné hodiny pre seniorov platia od pondelka do piatka v čase od 9-tej do 11-tej v potravinách a drogériách už od polovice októbra.

Ešte v októbri pripomenuli zástupcovia obchodov, že seniorské hodiny zavedené počas jarných mesiacov, sa neosvedčili, a že mnohé opatrenia vlády sa prijímajú bez diskusie.

Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) v októbri uviedla, že rešpektuje sprísnené opatrenia pre obchody. Výhradu však mali obchodníci k tomu, že opatrenia sa zavádzajú bez konzultácie s dotknutými subjektmi.

Ako vtedy uviedol predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič, regulácia v obchode je skôr kontraproduktívna a jej zavádzanie je výsledkom nepoučenia sa z prvej vlny pandémie. Upozornil, že krízový štáb navrhol ďalej regulovať obchodné prevádzky napriek tomu, že doposiaľ sa nepreukázalo šírenie vírusu v rámci obchodných prevádzok, keďže obchodníci, prijali účinné hygienické a prevádzkové opatrenia.

Ako v októbri uviedli obchodníci, seniori vyhradené hodiny často nevyužívajú, takže sa stáva, že v čase 9-11 sú niektoré obchody prázdne,
no iných zákazníkov do nich v danom čase, okrem seniorov, nemôžu pustiť.

Obchodníci upozorňovali, že v tomto čase sa tak napríklad nedostanú do obchodov ani mamičky na materskej, a že po skončení vyhradených hodín pre seniorov, sa zvyšuje koncentrácia zákazníkov v obchodoch.

Obchodníci zdôraznili, že cieľ majú všetci rovnaký, a to chrániť zdravie a životy zákazníkov a zamestnancov.

Nemali by sa však podľa nich prijímať opatrenia, ktoré môžu mať nakoniec negatívnejšie dosahy na ekonomiku a môžu byť menej účinné ako tie, ktoré by vznikli v diskusii s dotknutými subjektmi z praxe.

Zdroj: Rádio Vlna/TASR