Zavrieť [x]
Zavrieť [x]
Playlist

hraných skladieb

  • {{ song.title }}

    {{ song.author }}

    Album {{ song.album }}

    {{ song.time }}

Zavrieť [x]
Texty
Zavrieť [x]
Podcasty

Novinky

Kysuce na bicykli, aj pre rodiny s malými deťmi

Kysucká cyklomagistrála prechádzajúca celými Kysucami má dĺžku 137 km.

Vyberieme si časť, s malým prevýšením, ktorá vedie takmer celá mimo ciest s automobilovou dopravou a takou je úsek medzi mestom Krásno nad Kysucou po Novú Bystricu, skanzen Kysuckej dediny. Dĺžka je necelých 30 km s množstvom zaujímavostí.

Na nástup môžeme prísť vlakom, autom, ale cez prázdniny v piatok až nedeľu aj cyklobusom zo Žiliny, ktorý premáva trikrát počas dňa. Začiatok červeno značenej cyklotrasy Bystrickou dolinou sa nachádza pri Vlastivednom múzeum v Krásne nad Kysucou (parkovisko sa nachádza za budovou) na najnižšom bode, pri sútoku rieky Kysuce a Bystrice, kde sa v minulosti našla stolička mamuta. Nachádza sa tu aj socha pod názvom - Kolesá šťastia.

Nakoľko Bystrická dolina bola v minulosti využívaná na ťažbu dreva, trasa je situovaná prevažne po bývalej lesnej úvraťovej železničke z Novej Bystrice, ktorá viedla až po Oščadnicu. Celá trasa je užšia oproti iným cyklotrasám, treba sa s tým zžiť. Po krátkej chvíli  nás čaká podjazd popod najstarší železobetónový most na Slovensku, pochádzajúci zo začiatku 90. rokov            19. storočia.

Vedľa nás si tečie Bystrica a my zdolávame prvé kilometre. Ani sa nenazdáme a sme v Zborove nad Bystricou. Na rázcestí pri moste nás obrázková smerovka navádza pozrieť si kostol v Zborove, jeden z mála kostolov vysvätených v čase socializmu v roku 1973. Známy je najmä nádhernými vitrážami Vincenta Hložníka, preto sa mu aj hovorí Kysucká Sixtínska kaplnka

Pokračujeme do obce Klubina. Po pravej strane od nás, míňame kameňolom, ktorého kameň bol využitý pri stavbe Vodnej nádrže Nová Bystrica kam smerujeme.

Najskôr nás čaká obec Stará Bystrica, kde si určite urobíme dlhšiu zastávku, aby sme všetky zaujímavosti dobre poobzerali. Najskôr sa zastavíme v cyklobufete a tešíme sa na Slovenský orloj o ktorom sme síce už počuli, ale ešte sme ho nevideli. Musíme síce odbočiť z cyklotrasy necelý 1 km po vyznačenej cyklotrase do centra obce, ale to, čo nás čaká, poteší nielen naše oči. Námestíčko, teda vlastne Rínok sv. Michala Archanjela (podľa centrálnej sochy) a na ňom Zbojnícka bašta, Zbojnícky kameň, obecný úrad, základná škola a najmä Slovenský orloj - všetko v jednotnom štýle.

Pre dnešok je poslednou obcou Nová Bystrica, kde končí cyklochodník a ďalšie pokračovanie je už po ceste s automobilovou dopravou. Odtiaľto, z časti Škorvaga sa vracia cyklobus späť do Žiliny. Chceme si pozrieť Vodnú nádrž Nová Bystrica, ktorá ako sa dozvedáme slúži na zásobovanie pitnou vodou okresu Čadca. Po modro značenej cyklotrase odbočíme vpravo a po necelom kilometri sme na hrádzi "Kysuckého" mora. Výstavbou vodného diela boli zatopené dve obce Harvelka a Riečnica, z ktorých zostal len kostolík, ku ktorému sa dá prísť na bicykli po značenej cyklotrase s možnosťou obísť celú priehradu v dĺžke 20 km. Aj tu, mimo ľudských obydlí môžeme pozrieť novú vyhliadkovú vežu v Harvelke. Hrádza, na ktorej sa nachádzame je dlhá 330 m a šírka v korune hrádze je 8 m, do prevádzky bola daná v roku 1989.

Vraciame sa späť a pokračujeme do časti Vychylovka. Po cca 2 km si všímame v rieke ako voda padá z výšky cca 1 m cez Vychylovské prahy - Prírodnú pamiatku. Ako pokračujeme, mierne sa zväčší stúpanie. Na najbližšej križovatke pokračujeme rovno, vpravo začína prudko stúpať cesta na Oravu, po chvíli aj my odbočíme vpravo ku skanzenu - Múzeu kysuckej dediny vo Vychylovke, odkiaľ nás ku večeru čaká len cesta späť stálym klesaním do Krásna nad Kysucou.

Múzeum Kysuckej dediny vzniklo najmä v súvislosti so zachovaním a záchranou najcennejších pamiatok ľudovej architektúry z obcí Riečnica a Harvelka, ale aj ostatných kysuckých obcí. Expozícia obsahuje 34 obytných, hospodárskych, spoločenských, technických a sakrálnych stavieb. Prehliadku spojíme s jazdou Historickou lesnou úvraťovou železnicou, ktorá je charakteristická práve svojim úvraťovým systémom na prekonávanie veľkého prevýšenia na krátkej vzdialenosti. Je jedinou fungujúcou historickou úvraťovou železnicou v Európe a v čase najväčšej prevádzky dosahovala dĺžku 110 km v horskom teréne Kysúc a Oravy. Drezinou sa vyvezieme sa až do sedla Demänová, kde na oravskej strane stretávame vláčik Oravskej lesnej železničky. V histórii tieto železnice nikdy nevozili ľudí, len drevo. Vraciame sa späť ku bicyklom, najeme sa v Krčme z Korne a ideme späť do východiska cyklotrasy.

Podľa veku detí je možné na trasu nastúpiť aj na inom mieste, nakoľko na viacerých miestach po trase, ale aj v jej blízkosti sa nachádza dosť miest na parkovanie, alebo si môžeme na tento výlet  vyčleniť celý víkend.

Článok vznikol vďaka spolupráci so združením SCK Slovenský Cykloklub.

zdroj: Vladimír Pekár, SCK - regionálne stredisko Turzovka