Dobrá Voda a Katarínka


Východiskovým bodom pre náš cyklovýlet, v ktorom spoznáme zaujímavosti v pohorí Malé Karpaty, je Prekážka neďaleko obce Horná Krupá. Nachádza sa tu parkovisko, kde je možné pohodlne odstaviť auto a zložiť bicykle z nosičov.

Náš východiskový bod na Prekážke je križovatkou cykloturistických trás. Červenej Malokarpatskej cyklomagistrály, ktorá vedie podhorím Malých Karpát a modrej, po ktorej sa vydáme smerom na obec Dobrá Voda. Už ako jej názov uvádza, o dobrú vodu nebude v tejto dedinke obkolesenej lesmi Malých Karpát núdza.

Hneď ako opúšťame parkovisko, vchádzame po lesnej asfaltovej ceste do lesa. Mierne stúpame a po pravej strane míňame pár chát a po necelom kilometri vľavo pod cestou sa môžeme občerstviť v prvom prameni. Po cca 2 kilometroch sa dolina zužuje. Cesta je prehradená závorou. Kúsok za závorou na nás čaká prvá zaujímavosť. Po pravej i ľavej strane cesty je vidieť hlboký zárez a nižšie smerom k potoku veľké betónové kocky. Počas bojov v druhej svetovej vojne slúžili ako umelé prekážky, ktoré mali zabrániť spojeneckým vojskám rýchlemu oslobodeniu od územia obsadeného nacistami.

Miernym stúpaním sa dostávame k aleji gaštanov. Vľavo sú výrazne vidieť pozostatky násypov a zárezov niekdajšej lesnej železničky, ktorá bola vybudovaná začiatkom 20. storočia na prepravu dreva a spájala Smolenice s Dobrou Vodou.

Pri neďalekom rybníku železnička prechádzala krížom cez cestu. My sa tu môžeme občerstviť v ďalšom prameni a načerpať sily na záverečné stúpanie k bývalej horárni Cerová. Posledné metre stúpania nám dajú zabrať. Stále pokračujeme po modrej cykloturistickej trase. Tesne pred vrcholom nás opúšťa žltá turistická značka, ktorá od Prekážky vedie súbežne s modrou cykloturistickou trasou. Prichádzame k novodobému sídlu na mieste, kde kedysi stála horáreň Cerová. Po štrkovej ceste popri kamenno – betónovom múre obchádzame vľavo. Opäť sa napájame na lesnú asfaltku.

Pri klesaní si treba dať pozor na závoru i horší povrch cesty. Údolím sa dostávame ku križovatke cykloturistických trás neďaleko horárne Raková. Tu sa k modrej cykloturistickej trase pripája červená Štefánikova cyklomagistrála, ktorá vedie pohorím Malé Karpaty a spája Bratislavu s Košariskami neďaleko Brezovej pod Bradlom.

Opäť začíname stúpať po novej asfaltke k horárni Suchánka. Pri horárni sa pripája žltá cykloturistická trasa, po ktorej je možné sa dostať do Jablonice. My pokračujeme ďalej po červenej. Opúšťame asfalt a pokračujeme miernym stúpaním po lesnej ceste. Čaká nás séria stúpaní a klesaní. Jeden úsek cykloturistickej trasy dokonca vedie po násype spomínanej železničky.

Na križovatke turistických trás s názvom Skálie sa k nám pripája červená turistická trasa Cesta hrdinov SNP a súbežne s touto trasou sa dostávame ku križovatke turistických a cykloturistických trás Dlhé Rovne. Ďalej pokračujeme po žltej cykloturistickej trase, ktorá spája Dobrú Vodu s Brezovou pod Bradlom. Naším cieľom je dedinka Dobrá Voda.

Nasleduje zaslúžené klesanie po lesnej asfaltke popod hrad Dobrá Voda až do obce. Tesne pred obcou vedie náučný chodník, po ktorom je možné sa z centra dostať na spomínanú zrúcaninu stredovekého hradu. Trasa náučného chodníka pod odbočkou na hrad vedie opäť po telese bývalej železničky až takmer do obce.

Na Dobrej Vode sme v polovici nášho dnešného cyklovýletu.

Občerstviť sa a nové sily môžeme nabrať v miestnom pohostinstve na námestí, kde cez víkendy aj varia. Dobrá Voda je i výborným východiskom turistických a cykloturistických výletov. Pre cykloturistov, ktorí nepotrebujú oddychovať, odporúčam návštevu neďalekej zrúcaniny hradu s rovnakým názvom alebo pamätnú izbu Jána Hollého, ktorý je na miestnom cintoríne i pochovaný.

Po načerpaní nových síl pokračujeme po asfaltke po žltej značenej cykloturistickej trase do obce Dechtice. Samozrejme na Dobrej Vode si nesmieme zabudnúť nabrať dobrú vodu. V obci, v miestach kde cesta križuje potok, je výdatný prameň. Za obcou prechádzame okolo priemyselného areálu, ktorý dal vybudovať Gróf Pálfi. Práve tu sa spracovávalo drevo z okolitých lesov, ktoré bolo dopravované lesnou železničkou. Príjemným prostredím klesáme do obce Dechtice. Bolo by chybou obísť centrum obce, kam nás dovedie žltá cykloturistická trasa. Tu si môžeme opäť nabrať výbornú vodu alebo dať zmrzlinu.

Ďalej pokračujeme po červenej cykloturistickej trase s názvom Malokarpatská cyklomagistrála smerom na Trstín. Vedie po hlavnej ceste, tak treba zvýšiť pozornosť. Na konci prvého stúpania ju však opúšťame a pokračujeme po zelenej cykloturistickej trase, ktorá sa k nám pripája. Našim nasledujúcim cieľom je zrúcanina kláštora Sv. Kataríny, ktorú domáci nazývajú Katarínka.

Stúpame štrkovou cestou medzi poľami, neskôr medzi lúkami a následne sa ponárame do lesa. Najmä cez víkendy je Katarínka častým cieľom výletov pre návštevníkov zo širokého okolia, tak treba byť ohľaduplný i na pešiakov, ktorí často využívajú práve túto trasu.

Katarínka je čarokrásne miesto uprostred lesov, kde sa na lúke týči zrúcanina bývalého františkánskeho kláštora s dominantou bývalej kostolnej veže, ktorá v súčasnosti slúži ako vyhliadková veža. Už niekoľko rokov sa dobrovoľníci zo združenia Katarínka snažia počas letných táborov zakonzervovať ruiny kláštora pre ďalšie generácie.

Neďaleko kláštora sa iná skupina dobrovoľníkov pokúša nadviazať na zašlú slávu lesnej železnice a buduje malý okruh, po ktorom je občas počuť buchot kolies lokomotívy a vagónikov. Tu je možné získať detailnejšie informácie o železničke v Malých Karpatoch. Pokračujeme po zelenej cykloturistickej trase súbežne s koľajou lesnej železničky. Pred vstupom do lesa na konci lúky si opäť môžeme nabrať čerstvú vodu z prameňa. Približne kilometer od prameňa sa cykloturistická trasa stáča vľavo.

Prechádzame krížom cez lúku a po krátkom stúpaní nás čaká už len klesanie lesnou asfaltkou, kde vpravo nad nami je vidieť opäť násypy a zárezy lesnej železničky. Na rázcestí cykloturistických trás Mikolánová pod rybníkom neďaleko bývalej horárne Cerová sa napájame na modrú cykloturistickú trasu, ktorá nás dovedie späť na parkovisko na Prekážke.

V nohách máme 50 kilometrový okruh s takmer 900 metrovým prevýšením v pohorí Malé Karpaty.

Článok vznikol vďaka spolupráci so združením SCK Slovenský Cykloklub.

Zdroj: Maroš Kasala, SCK Bicyglo Trnava